Vardagen i en småbarnsfamilj kan vara svår att få ihop. Mellan hämta-lämna på förskolan, fritidsaktiviteter och storhandla finns bara tunna grunda skåror i det stramt inpressade livspusslet. Till detta är bilen oumbärlig - det hade inte funkat en dag utan. Eller?
I många städer ser man dem nu ploppa upp som svampar – lastcyklarna, med en eller ett par hjälmbeklädda småttingar i. Men hur funkar det i praktiken att leva småbarnslivet med lastcykel, utan bil? Är det en uppoffring, eller finns det faktiskt vinster? Vi har pratat med Alice Morvan från Uppsala, som hjälper oss reda ut hur det kan fungera.
Hej Alice! Berätta lite om er familj.
Familjen består av Jes (35), solcellsforskare vid Uppsala universitet, Alice (34), modersmålslärare, Felix (6), Basil (4) och hunden Chuck. Vi har bott i Uppsala som är supercykelvänligt de senaste fyra och ett halvt åren.
Varför skaffade ni lastcykel?
– Det är ett billigt sätt att ta sig runt, av miljöskäl och för cykelglädjen som man får både psykiskt och fysiskt. Vi tyckte också att cyklarna såg väldigt kul ut! I Uppsala är det oftast snabbare att cykla än att åka bussen eller ta bilen, och det är lätt att parkera. Barnen är så glada att köra i cykeln - vi kämpar inte med att få i barnen i bilbarnstolarna till exempel!
Familjen ägde en bil när de bodde i USA eftersom infrastrukturen gjorde att det inte var möjligt utan. När de flyttade till Uppsala blev Alice snabbt trött på att behöva ta bussen med två småbarn.
– Vi var aldrig stora fans av tanken på cykelsläp med barnen där de sitter så långt bort bakom, och lågt på vägen. Vi köpte vår första lastcykel för fyra år sen när Basil var sex månader. Det har gjort livet med småbarn mycket lättare och roligare! Vi köpte en andra lastcykel ett år senare av logistikskäl (en förälder lämnar, den andra föräldern hämtar barnen på förskolan).
Till vardags cyklar paret mellan 20 och 35 km.
Vad är det bästa med att ha lastcykel?
– Friheten och att kunna ha långa diskussioner med barnen. Eftersom de sitter så nära på banken och har samma syn på vägen är pendlingstiden rik på interaktion och känns som riktig, avsiktlig kvalitetstid med dem. Det är också den bästa träningen någonsin! Vi sitter inte still i bilen varje gång vi ska åka någonstans.
Något som enligt Alice dock kan vara problematiskt är att det inte finns så många cykelaffärer som är villiga eller erfarna att göra underhåll eller reparera lådcyklar, men hon hoppas att detta ska bli enklare när lastcyklisterna nu ökar. Cykelparkeringar inomhus är heller inte anpassade för lastcyklar, och precis som på andra cyklar kan bromsarna frysa på vintern om man parkerar ute.
Har ni sparat pengar på att ha lastcyklar istället för bil?
– Absolut! Efter inköpspris, vilket beror på vilken modell man väljer (mellan 18 000 och 40 000 för bra kvalitetscyklar) är våra totalkostnader per år är runt 250-400 kr per cykel. Ingen bensin, ingen försäkring, ingen annat. Många människor är rädda för kostnaden för en lastcykel, men inser inte att den lätt återfås. Dessutom behåller goda lastcyklar högt återförsäljningsvärde.
Vad har ni för lastcyklar, och varför valde ni just dem?
– Jes kör en 2-wheeler, också kallad en Long-John (av märket bakfiets.nl från Gamla Enskede Lådcyklar) utan el-assistans. Alice har kört en Christiania-cykel, en populär trehjuling från Danmark utan e-hjälp hittills, men eftersom hon måste cykla långt mer för sitt jobb byter hon till en bakfiets.nl-trike med en stark och robust e-assist och mer plats för att rymma skolvänner till Felix och Basil, hunden, matkassar, möbler, återvinning och nästan allt annat! Cykeln med två hjul är bra om man åker snabbt, medan trehjulingen är bättre om man gillar stabilitet och “cruising”.
Finns det något du saknar med att ha bil?
Nästan ingenting. Cyklarna funkar bra till nästan allt, men inte att åka långt från stan. Vi kan inte bara åka en tur till en sommarstuga på landet - då måste vi hyra en bil, men det händer inte ofta.
Tror du att ni kommer fortsätta ha lastcykel eller kan det bli aktuellt med bil i framtiden?
Personligen är jag så kär i lastcykeln. Jag gillar hur lätt och roligt det är att handla och att kunna göra vad som helst som vi kunnat göra med bilen inom stadsgränsen, utan att använda fossilt bränsle. Vi hoppas att vi inte behöver någon bil i framtiden. I så fall blir det carpool och elektrisk.